jod nad morzem

O tym, że główną zaletą wakacji nad polskim morzem jest możliwość pooddychania powietrzem bogatym w jod, słyszał praktycznie każdy Polak. Uczyliśmy się w szkole, że jod obecny nad morzem jest zbawienny dla naszego zdrowia. Stwierdzenie, że warto jechać nad morze, bo powietrze bogate w jod jest zdrowe powtarzali po dziadkach rodzice. My teraz postanowiliśmy to zweryfikować i zestawić z faktami, a wszystko bez obliczeń i niepotrzebnej teorii, z dodatkiem najbardziej przydatnych informacji na temat zapotrzebowania organizmu w jod, jego roli w organizmie, a także najlepszych źródłach, które pomogą uzupełnić ewentualne niedobory.

 

W czasie ostatniego pobytu nad morzem moje myśli powędrowały w kierunku rozważań o tym czy spędzone przeze mnie kilka godzin na plaży wystarczy, żeby uzupełnić zapasy jodu. Kilka godzin wdychania morskiego powietrza to mało czy dużo? Wystarczająco? Czy jeśli ktoś mieszka przy plaży, to może przedawkować „polskie morze”, a przynajmniej znajdujący się w nadmorskim powietrzu jod? Okazuje się, że to nie takie proste. Odpowiedzmy sobie więc na kilka pytań.

 

Ile jodu wdychamy gdy przebywamy nad polskim morzem?

Przebywając na plaży przez 24 godziny można uzupełnić tylko około 20 - 30% dziennego zapotrzebowania organizmu na jod — podkreślam dziennego — to nie wystarczy, aby uzupełnić niedobory.

 

 

Czy to co robimy na brzegu ma wpływ na to, ile jodu nad morzem dostanie się do naszego organizmu?

Tak, podaż tego pierwiastka zależy na przykład od aktywności, bo przecież jod znajduje się w powietrzu, które wdychamy. Im szybciej będziemy oddychać, tym więcej dotrze go do naszych płuc. Stąd płynie prosty wniosek, że w najlepszej pozycji znajdują się biegacze, którzy wentylują swoje płuca z nieporównywalnie większą intensywnością, w porównaniu do osoby, która siedzi i ogląda morskie fale albo zażywa kąpieli słonecznej.

 

W jakiej odległości od brzegu możemy zażywać jodu nad morzem?

Oczywiście ilość zawieszonego w powietrzu jodu zależy od odległości od morza. Najwięcej tego pierwiastka znajduje się w strefie do 200 - 300 metrów od morza. Im dalej od linii brzegowej się znajdujemy, tym mniejsze będzie jego stężenie. W oddalonych od morza miastach to stężenie jest w zasadzie marginalne.

 

Kiedy w powietrzu nad morzem jest najwięcej jodu?

Najwięcej jodu w powietrzu w Bałtyku znajduje się w czasie sztormowej pogody. Ma to związek, z tym że nadmorski jod pochodzi z wody, która rozpylona tworzy aerozol i w tej postaci cząsteczki wody są przenoszone na brzeg wraz z wiatrem, a później trafiają do naszych płuc. Oczywiście najwięcej takich kropel powstaje, kiedy wysokie fale z impetem rozbijaj się o brzeg albo nadmorską infrastrukturę.

 

Na jak długo wystarcza mi te dodatkowe zapasy jodu?

Jod nie jest w organizmie akumulowany tak jak ma to miejsce na przykład w przypadku witaminy D, przez co możemy przyjąć, że właściwie proces ten ciągle rozpoczyna się na nowo. Jeśli zestawimy to z powyższymi informacjami, to te 20 - 30 procent dziennego zapotrzebowania nie uzupełniają nawet dziennego zapotrzebowania organizmu w jod.

 

Czy więc jod nad morzem można przedawkować?

Jeszcze raz — nie! Nadmiar jodu jest na bieżąco usuwany z organizmu, a maksymalne stężenia przyswajane z powietrza nie zbliżają się nawet do dziennej zalecanej dawki tego mikroelementu.

 

 

Czy więc warto wdychać nadmorskie powietrze?

Oczywiście! Zmniejszające stan zapalny właściwości jodu powodują, że osoby z chorobami skórnymi oraz problemami ze strony układu oddechowego czują się lepiej, gdy spędzają czas nad morzem. Z tego względu, pomimo że nie można traktować pobytu nad morzem jako sposobu na uzupełnienie niedoborów tego pierwiastka, to oczywiście jak najbardziej warto się nad nie wybrać.

 

Czy nadmorskie powietrze pomoże mojej tarczycy?

Nadmorskie powietrze nie jest w stanie wpłynąć na zaburzenia pracy tarczycy i nie pomoże ani na nadczynność, ani na niedoczynność tarczycy. Nadmiar jodu może prowadzić do zwiększenia produkcji przeciwciał występujących np. w chorobie Hashimoto a tym samym może nasilić stan zapalny tarczycy.

 

Czy to prawda, że niedobór jodu jest szczególnie szkodliwy dla tarczycy?

Tarczyca jest organem, którego poprawna praca jest uzależniona od prawidłowej ilości jodu w organizmie. Produkuje ona hormony tyroksynę (T4) i trójjodotyroninę (T3), które są niesłychanie istotne z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania organizmu. Hormony te kontrolują funkcjonowanie organizmu i poszczególnych jego narządów, a w szczególności serca, nerek, mózgu i układu nerwowego. Odpowiadają za zarządzanie energią poprzez udział w procesie oddychania komórkowego. Zmiany metabolizmu mogą się objawiać zmianami masy ciała. Ponadto, zaburzenia czynności tarczycy mogą przyczyniać się do zaburzeń cyklu miesiączkowego u kobiet oraz zaburzeń płodności u obu płci.

 

Jakie właściwości ma jod i dlaczego ważne jest dostarczanie go w pokarmach?

Oddziaływanie jodu na organizm jest bardzo szerokie i można by stwierdzić, że jod jest pierwiastkiem niesłychanie istotnym dla jego funkcjonowania. W pewnym stopniu odpowiada on za regulację procesów energetycznych w komórce. Także układ nerwowy potrzebuję jodu do prawidłowego działania i jego odpowiednią ilość jest niezbędna do utrzymania sprawności umysłowej. Dla kobiet niedobór jodu może skutkować problemami z utrzymaniem ciąży i prowadzić do przedwczesnych porodów. Spożywanie jodu w pokarmach jest najlepszą metodą przeciwdziałania niedoborom tego pierwiastka.

 

W jakich produktach spożywczych znajdę jod?

Jod znajduje się w wielu produktach pochodzenia naturalnego i w największym stopniu jest on dostarczany z pożywieniem. Duża ilość jodu znajduje się w morskich rybach takich jak łosoś i dorsz. W Polsce od wielu lat jodowana jest sól kuchenna, której spożywanie w pewnym stopniu pomaga uzupełnić niedobory. Ze względu na obecność związku jodu, sól najlepiej jest przechowywać w suchych i szczelnych pojemnikach, a dopiero z nich uzupełniać solniczki.

 

Jaki wpływ na organizm ma nadmiar jodu?

Niewielki nadmiar jodu jest przez organizm dobrze tolerowany, przy czym trzeba zaznaczyć, że zależy on od indywidualnych właściwości organizmu. Spożycie większych dawek może prowadzić do ostrego zatrucia, które jest stanem zagrożenia życia. Co ciekawe w przypadku niektórych chorób tarczycy zażywanie jodu może być szkodliwe tak więc przed suplementacją tym pierwiastkiem warto skonsultować się z endokrynologiem, który ma wiedzę na temat możliwych interakcji suplementów i pokarmów w przebiegu chorób tarczycy.

 

Jakie produkty spożywcze zawierają największą ilość jodu?

Największa ilość jodu w przeliczeniu na 100 gramów zawiera jodowana sól kuchenna, ale ze względu na niekorzystne dla zdrowia właściwości i fakt, że w większych ilościach jest ona bardzo szkodliwa, nie należy jej nadużywać. Jak już wcześniej wspomniano produktami bogatymi w jod są także ryby, a w szczególności dorsz bałtycki. Warto po nie sięgać w celu uzupełnienia ewentualnych niedoborów, których nie uzupełnimy krótkim pobytem nad morzem.

Pamiętaj, że zawarte tutaj informacje nie mają charakteru porady lekarskiej i są przedstawione wyłącznie w celach edukacyjnych. W przypadku problemów zdrowotnych należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności, wynikającej z wykorzystania zamieszczanych w serwisie treści.

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.